טיפים לעיצוב סביבת העבודה הביתית

עיצוב סביבת העבודה הביתית: איך לחלק את החלל נכון? מה מאפיין ריהוט משרד ביתי? ואילו אביזרים יתרמו לאווירה?

מהפכת הטכנולוגיה והמעבר לעבודה אינטנסיבית בעזרת האינטרנט, לצד שימוש מאסיבי במחשבים ניידים, הפכו את העבודה מהבית לעניין שבשגרה.

יש המשלבים בינה לבין עבודה יומית במשרד מחוץ לבית, ויש שהפכו את הבית למשרדם, ומדי פעם מציצים החוצה לפגישות בבית קפה או במקומות שוקקים אחרים.

פינת העבודה הביתית משמשת גם לשעות פנאי רבות – גלישה באינטרנט עם אחד מבני הבית, משחקים וירטואליים, קריאת חומר במחשב, ובהתאם מהווה באופן ספונטני או ידוע מראש מקום בו גם מארחים – יושבים עם לקוח על כסאות מנהלים, משוטטים עם חבר או מכר מזדמן מול המחשב, משוחחים סביב שולחנות עבודה ולא בסלון.

שולחן משרד ביתי

אם עוברים מחדר השינה אל שולחן עבודה ביתי בנעלי סטילטו או בטרנינג זה כבר עניין אישי, כך או כך אין זה אומר שמרחב העבודה הביתי צריך להיות מוזנח, נטול אופי או אישיות עם ריהוט משרדי סתמי, מהסיבה הפשוטה שלא מקבלים בו קהל באופן סדיר כמו בבניין משרדים.

יש אמנם המקבלים לקוחות בעניינים שונים גם בביתם, אולם גם עבור העובדים בגפם, בשעות אור או חשיכה, הרי שעל עניין אחד אין חלוקות הדעות: משרד ביתי צריך להיות נעים, מזמין ונוח לעבודה.

צריכים להתקיים בו כל אותם מרכיבים תכנוניים ועיצוביים כמו במשרד מחוץ לבית, הווה אומר סדר מוקפד, ארגון נוח לשמירה, תכנון נכון וארגונומיה מוצלחת וידידותית, אולם גם מידה נכונה של אינטימיות.

כסא מנהליםשולחן משרדי ואף כסאות לאירוח חשובים בו כמו בכל משרד אחר. סביבת עבודה ביתית צריכה להיות מקום בו מתקיימים במקביל אווירת עשייה לצד חמימות בעלת אופי נעים ומפרה, שמזמינה לעבודה בנעלי בית.

חלוקת חלל

אם עומד לרשותכם חדר שלם שיכול להפוך ולהיות משרד ביתי, הרי שפשוט למדי לתכנן אותו, שכן בתוך מרחב החדר תצטרכו למקם את האלמנטים הנדרשים, לרוב יהיו אלו שולחנות מנהלים, כסא משרדי, מדפים, ארון, ולצדם כל ההתקנים הנדרשים עבור מחשב, נייד או נייח, והאביזרים הנלווים לשימוש בו.

אם אין חדר, הרי שתצטרכו לחפש נישה קיימת למקם בה פינת עבודה, או ליצור אחת כזו בעזרת בלוקים, קיר גבס או מחיצה ניידת.

השתמשו בנתוני המרחב הבנוי על מנת להתאים אליו את פינת העבודה: חפשו גומחות, פינות לא מנוצלות, שטחים מבוזבזים, ורצוי שיהיו לצד חלון או פתח אחר.
אזור עבודה שנמצא בתוך “פינה” או מרחב מוגדר אחר, אפילו אם אין אלו ארבעה קירות ודלת, יקנה תחושת פרטיות נחוצה.

בהחלט אפשר ליצור זאת באמצעים קלילים וניידים כמו וילון גלילה שיהווה מסך דינמי.
רצוי לקחת בחשבון, כי אם מדובר בפינת עבודה פתוחה במלואה או חלקית לשאר הבית, הרי שעדיף לשמור על קו סגנוני התואם את סביבת הבית, ואם מדובר במתחם שהוא חדר סגור, הרי שאפשר לצאת מהקווים ולבחור בכל סגנון עיצובי מבוקש.

בחירת ריהוט למשרד הביתי

כיסא לעבודה מהבית – כמו בכל משרד או מרחב עבודה, גם כאן נדרש שולחן מתכוונן או שולחן ישיבות, שיתאים ארגונומית ליושב מולו, וגובהו כ-75 ס”מ באופן ממוצע. כיסא בעל מנגנון מתכוונן יהיה יעיל במיוחד עבור חדר עבודה ביתי בו יותר ממשתמש אחד – כל “טרמפיסט” בחדר יתאים לעצמו את גובה הכיסא, וירגיש בבית…

ריהוט משרדי משלים מספק סדר וארגון, שכן נדרשים פתרונות אחסון רבים לתקליטורים, ניירת אישית, חומרי לימוד ועבודה, כלי כתיבה ועוד. מקמו בסמיכות ארון אחסון סגור ואטום, להכלת אלמנטים נטולי חן, בעיקר במרחב עבודה ביתי פתוח.

עבור פינת עבודה משותפת ניתן לשלב מספר יחידות מגירות אישיות, רצוי על גלגלים, כל אחת מהן תשרת משתמש אחר במשרד. אלו צריכות להיות נגישות, ניידות, ויאפשרו עבודה נוחה וזמינה.
אמנם חשוב לשלב מגירות, מדפים וקופסאות בהישג יד מעמדת הישיבה, אך השאירו מרחב פנוי לצד השולחן, לטובת אוויר רעיוני לנשימה, מרחב מחייה עילי ותחתי – שכן גם רגליים צריכות מקום נוח.

אביזרים שתורמים לאווירה

חישבו על עיצוב סביבת עבודה ביתית כעל המשך ישיר של הבית, ולא של המשרד כפי שאתם רגילים לראות אותו. לכן, חשוב “לחמם” את המתחם, ולא ללכת שבי אחר האווירה המקובלת במרבית פינות העבודה: קרירות הנובעת ממחשב, מדפסת, סורק וטלפוניה, עשויי פלסטיק שחור, לבן או בז’ משמים.

נטרלו את אווירת המשרד בעזרת שימוש רב יותר מהרגיל בעץ, ולא במתכת או זכוכית, שלבו וילונות בד ולא תריסים ונציאניים, שימו למרגלותיהם שטיח צמרירי ורפדו כיסא משרדי בבד בעל גוון חם כאדום, צהוב או כתום.
בחירת צורות שאינן מלבניות יעילה עבור משרד ביתי גדול מידות, שכן אלו גוזלות שטח יקר, אך סביב שולחן כתיבה עגול, אובלי או אמורפי, נוח ונעים לשבת, והוא מזמין לישיבה זורמת, בעלת מוטיבים אורגניים ההולמים טרנדים עדכניים.

כדאי להוסיף אביזרים בעלי אופי אישי – סל ניירות מסוגנן וצבעוני, עציצים המותאמים לכמות האור בסביבה, תמונות מאירועים משמחים ופסלון פרטי שאפשר ללטף ולהירגע לצדו.

רוצים להחליף את ארונות המשרד הסטנדרטים שלכם ובא לכם לחדש למשהו ייחודי ומקורי? בניית ארונות למשרד בנגרות אישית זה הפתרון בשבילכם. תוכלו לשלב בארונות עיצוב זכוכית מקורי וייחודי אשר יוסיף לאופי המשרד וישדרג אותו או להוסיף קווים עיצוביים בארון מפסי ניקר אשר יעניקו לארון מראה ייחודי ולא שגרתי.