מה זה כיסא ארגונומי?

על החשיבות הרבה של כיסא ארגונומי

מה זה כיסא ארגונומי?

כיסא ארגונומי הפך למוצר מבוקש בשנים האחרונות. היום, כאשר עולמנו המודרני סובב סביב עמדת המחשב ומשרות רבות דורשות ישיבה ממושכת על הכסא. למזלנו יש לנו הפסקת צהריים שבה… אנו למעשה גם יושבים.

למרות שנראה לכולם שישיבה היא פעולה מרגיעה ופעמים רבות אנו מוצאים עצמנו במצבים בהם אנחנו מחפשים כסא (נניח לאחר הליכה ממושכת במוזיאון), הישיבה אינה כל כך קלה, אפשר לומר שהיא אפילו מאמצת את גופינו משום שכשאנו יושבים נשען כל משקל הגוף על הגב התחתון וזוהי הסיבה לכאבי הגב שתוקפים רבים מאתנו. אחרי הכל הגוף שלנו לא נועד לשבת כל כך הרבה שעות – זוהי לא פעולה טבעית עבורו.

כדי להפחית או אפילו למנוע את הכאבים יש לנוע מדי פעם – לקום ולהסתובב במשרד או בחוץ ובמהלך הישיבה לספק תמיכה לאזור המותניים. בנוסף, חשוב מאוד לשבת בתנוחה ששומרת על החוליות ישרות, תנוחה ניטרלית תפחית את הסיכונים להתפתחות הפרעות בשרירי הגב. כמו כן, יש לרכוש כסאות משרדיים מתאימים או בשמם המקצועי – “כסאות ארגונומיים”.

מה זה כיסא ארגונומי ואיך הוא מסייע במניעת כאבי גב?

כסאות מנהלים ארגונומיים הינם חלק מהותי מהריהוט שחייב להיות במשרד ולמרות שהם מכונים “כסאות מנהלים” הם לא מיודעים רק למנהלים וחשוב לדאוג שכל העובדים ישבו על כסאות ארגונומיים.

כדי להבין מהו כיסא ארגונומי יש להבין מהי ארגונומיה. הארגונומיה הוא מדע שבוחן את הקשר שבין הסביבה ובני האדם ובין מוצרים טכנולוגיים כאשר המקצוע שמיישם את ממצאי הבדיקות מכונה בשם: “הנדסת גורמי אנוש”. תחום זה משתמש במידע שהתקבל בנוגע למערכות טכנולוגיות, עקרונות ותאוריות במטרה לשפר את הבריאות ואת רמת הנוחות של האדם. מכאן ניתן להבין שמדובר בכסא שמטרתו לסייע לאדם לשמור על בריאותו ולאפשר לו לשבת בנוחות.

כיסא ארגונומי יהיה משוכלל, יכיל יותר פונקציות ויקל על היושב כך שהוא יוכל לעבוד מול המחשב לאורך זמן ממושך בלי לסבול מכאבי גב. כדי לעשות זאת יעניקו מבנה המושב והמשענת תמיכה לגוף.

מהם האלמנטים החשובים בכיסא ארגונומי?

להלן הקריטריונים החשובים של כסאות ארגונומיים:

  • גובה הכיסא – גובה הכסא יהיה ניתן לשינוי. דוגמאות לכסאות ארגונומייים: תוכלו למצוא את של חברות Vaghi, Actiu, Sitland ו- Merryfair. לא ניתן לנקוב בגובה המדויק בו נכון לבחור אך ניתן לומר שגובה המושב אמור לאפשר ליושב להניח את כל כפות הרגליים על הרצפה. כסא נמוך עלול ליצור לחץ על הישבן בעוד כסא גבוה יפעיל עומס רב על הברכיים או יגרום לגופו של היושב לנטות לפנים –דבר שיוביל לכך שהגב לא יקבל מספיק תמיכה.גובה כיסא ארגונומי

כמו כן, צריך גובה הכסא להתחשב בגובה של השולחן, אם הגובה של השולחן לא יותאם לגובה הכסא עלול היושב לסבול מכאבים בכתפיים, בכף היד ובצוואר. במידת הצורך ניתן להניח הדום כדי לשמור שתיווצר זווית של 90 מעלות בין השוק ובין הירך. נוסף על כך, יש

לשים לב לכך שאחורי הברך גבוהים מעט יותר מהמושב של הכסא.

 

  • רוחב ועומק הכיסא – כדי לדעת האם הרוחב והעומק של הכסא מתאימים ליושב יש להצמיד את הישבן למשענת הגב ולוודא שיש רווח של 4 אצבעות בין השוק ובין הקצה של המושב. רוחב המושב הסטנדרטי של כסאות ארגונומיים יהיה בסביבות 53 ס”מ ועומקם יהיה גם הוא בסביבות 53 ס”מ. מושב בעל עומק רב מדי יגרום לגבו של היושב לגלוש ולא יעניק לו את התמיכה הנחוצה בגב.
    רוחב כיסא ארגונומי

 

  • ריפוד – ריפוד נוח יהיה מורכב מבד אוורירי, בד מסוג זה יעודד את תחלופת האוויר ויפחית הזעה. כמו כן, יש לבחור כסא שמכיל ספוג קשיח שמאפשר ליושב לשבת באופן יציב ונוח.
    ריפוד נוח של כיסא ארגונומי

 

  • תמיכה בגב התחתון – הכסא חייב לתמוך בגב בתחתון, למעשה זהו הקריטריון החשוב ביותר בו יש להתחשב כאשר בוחרים כיסא ארגונומי. ישיבה ממושכת בכסא שאינו תומך בגב התחתון עלולה לגרום ליצירת נזק ממשי ולכן יש לוודא שמשענת הגב מעוצבת באופן שמעניק תמיכה טובה ושניתן לכוון את המשענת באופן אופקי ואנכי.
    תמיכה בגב תחתון של כיסא ארגונומי

 

  • משענת לגב – גובה המשענת הסטנדרטי בכסאות ארגונומיים הינו 49 ס”מ בממוצע והרוחב הסטנדרטי הינו 43 ס”מ בממוצע. על משענת הגב להיות מקומרת במקום בו נפגשים הכסא ושקע הגב התחתון. חשוב לרכוש משענת שניתנת לדחיפה קדימה אחורה וכוללת אפשרות לנעילה בתנוחה אחורה.
    משענת לגב נוחה בכסא ארגונומי

 

  • משענות לידיים – יש לבחור כסא שמכיל אפשרות לכוון את משענות הידיים לגובה המרפק. כדי לקבוע מהו הגובה הנכון יש לשמוט את הזרוע למטה ולהרים את האמה כך שתמצא בזווית ישרה כלפי הזרוע.
    ergonomic chair hands

יש לזכור שגם אם רוכשים כיסא ארגונומי, כשעובדים שעות ארוכות, חשוב לקחת הפסקות מדי פעם – לעמוד, להימתח ולנוע. כמו כן, יש לפתח מודעות בנוגע לישיבה במהלך היום.

  אתם מוזמנים לצור קשר עם חברת פיטרו ולקבל סיוע בבחירת כיסא ארגונומי מתאים.