עובדים בנעימים – סביבת העבודה במשרד

סביבת עבודה

משרד עם ערך מוסף

שעות העבודה הרבות במרחב המשרד הן כבר חלק אינטגרלי מחיי ההווה, ומחקרים רבים כבר הוכיחו את ההנחה: סביבת עבודה נעימה, המעוצבת בהתאם לעובדים בה, מתאימה לצורכי העבודה ולאופי, משפרת את תפוקת העובדים, מעודדת מוטיבציה ומשפרת את איכות החיים במשרד.

עיצוב משרד ותכנונו צריך להיעשות בדרך יסודית ושיטתית, תוך מיפוי סך המרכיבים וחיבורם לכדי פאזל בו החלקים תואמים האחד לשני, יוצרים הרמוניה של סדר, מראה ופונקציה. יש להגדיר את המרכיבים – בהם פריטי ריהוט משרדי:

שולחן מנהלים

ארונות אחסון

כסאות משרדיים

שולחן ישיבות

דלפקי קבלה

לצד אלו, ישנם פריטי אבזור: מחשבים, מערכות טלפוניה, קלסרים, ניירת ושאר פריטים אלמנטריים לכל סביבת עבודה. בנוסף, חשוב להתייחס לנושא האישי – בכל משרד יש לתת את הדעת להכנסת אלמנטים פרטיים של כל עובד, להשאיר מקום נוח לתליית תמונות או להעמדת אביזרים פרטיים, שהופכים את סביבת העבודה בתוך משרד ומאחורי שולחן משרדי למקום נעים, מעוררים השראה ונוסכים אופי מעט ביתי.

אורגני מתמזג עם אורבני

מגמת ההווה העדכנית גורסת כי יש להתחשב בכל אספקט חיים באיכות הסביבה, ולהעניק נופך אקולוגי משמעותי. גם לתוך משרד, מרחב בו התאורה כמעט תמיד מלאכותית, פלורוסנטית וקרה, ובו אלמנטים סינתטיים כמחשבים, טלפונים ושטיחים מתועשים, הרי שאפשר להכניס נגיעה מן הטבע, שמכניסה נטורליזם חיוני, ממריץ ונעים.

חפשו כיצד לנקוט בגישת עיצוב משרד המשלבת אלמנטים מחומרים ממוחזרים: 
ריהוט משרדי רב עשוי מפלסטיק ממוחזר, מכפיסי עץ שעוברים שימוש שני ואפילו מקרטון שעבר מיחזור. לצידו, אפשר לשלב רהיטים מחומרים טבעיים דוגמת ארונות אחסון מעץ גולמי בעיבוד מינימלי, שולחנות, כסאות וכורסאות אירוח המשלבות במבוק, ספות בריפוד כותנה טבעית ואפילו שולחנות מנהלים שרגליהם מעץ ומשטחם מזכוכית שקופה יעניקו אוירה טבעית.
בעיקר כשעובדים בסביבה עירונית מהירה ואינטנסיבית, הרי משרד שאופיו נושק לאורגני, ירכך את שעות העבודה ויעניק להן מימד נינוח.

יוצא מן האור

אלמנט עיקרי בכל עיצוב משרד הוא נושא האור, שפעמים רבות נזנח מאחור, אך משמעותי לאיכות העבודה ויכול לשנותה פלאים. אור משפר את מצב הרוח ואף את הבריאות עצמה, הוא תורם לאווירה טובה ולאופטימיות. רצוי לנסות ולשלב אור טבעי, שיגיע מחלונות בקירות או בתקרה, אך לא יסנוור.
שילובה של תאורה חסכונית פלורוסנטית מקובל היום במקומות רבים, כולל בתים, ובודאי שבמשרדים, אולם רצוי להשתמש בתאורה שגונה חם וצהבהב, ולא לבן וקר היוצר תחושת ריחוק וניתוק.

יש להתייחס למספר נקודות אור עבור כל עובד במרחב המשרד – החל בתאורה כללית שיוצרת רקע של אור ומגיעה לרוב מלמעלה, שופכת את האור כלפי מטה, וכלה בתאורה אישית.
מעל כל שולחן כתיבה יש למקם אור סמוך, שיאיר באופן ישיר ויהווה תאורה ממוקדת. עם זאת, חשוב שהאור לא ישתקף במסך המחשב ולא יסנוור את העובד, ולכן כדאי שיגיע מהצד, ולא מאחורה או מקדימה. רצוי שזו תהיה תאורה קרה, כך שלא תפלוט חום, ואם העובד כותב או עובד עם העכבר מצד ימין, הרי שעליה להגיע מצד שמאל. אם העובד שמאלי, עליה להגיע מצד ימין, למניעת סנוור עם היד הכותבת. בנוסף, רצוי שתאורה זו תאפשר כוונון אישי.

אפקט עיצובי יכולים להעניק גופי תאורה אינטגרליים המשולבים בתוך פריטי ריהוט ויוצרים אור רך ומסקרן, דוגמת אור הטמון בתוך יחידת מדפים, אור שמופק מקצהו העליון של ארון אחסון או פס תאורה שמקיף שולחן כתיבה.

גופי תאורה נוספים שכדאי למקם במקומות שונים הם עיצוביים בלבד, כאלו שאין להם חשיבות מבחינת כמות האור שהם שופכים לחלל, ותרומתם סגנונית, כפסל אור המושך תשומת לב ומשמש לעיתים כאייקון של סביבת המשרד.

טיפים: עיצוב המשרד

להשתחרר מהכבלים: להשלמת התמונה, כדאי להתייחס לכבלי חשמל, טלפון ומחשב. אלו מאפיינים סביבות עבודה רבות, ורצוי להימנע מהשתלשלותם והסתבכותם הבלתי נוחה. שליחת הכבלים בתעלות ייעודיות היא אף בטיחותית יותר.
ניתן לעשות זאת בתעלות פלסטיק הנצמדות לתחתית השולחן, או להעבירם דרך רגל שולחן חלולה, באלגנטיות.
מכשירים רבים מגיעים בגרסאות אלחוטיות, כמקלדות, עכברים ורמקולים הפועלים בעזרת תדרים – אלו נוחים ואסתטיים, ומאפשרים מרחב עבודה נקי מחוטים. כדאי לשלב אותם בעיקר במשרד קיים, בו הסתרת כבלים בדיעבד מורכבת יותר.

כוחם של קירות: ניתן להכניס ססגוניות מחבקת למשרד בעזרת חלוקה אופקית של קירות המשרד לשניים, בצבע. חלקו התחתון של הקיר יצבע בגוון אחד, וחלקו העליון בגוון שני, מאותה משפחת צבע. רצוי שהחלק התחתון יהיה הכהה יותר – לטובת הסתרת כתמי ידיים. חלוקת הקיר בצבע יוצרת תחושת מעטפת, היקפית, ומחזקת אווירה נעימה בקלות.

פתרון בצבע: אמנם מדובר במשרד – אך אין הכרח להסס בבחירת הצבעים, אפשר להכניס נועזות עם גוונים בולטים כחציל, בורדו, ואפילו פוקסיה וטורקיז, בהתאם לאופי המשרד המבוקש. רצוי לא להרחיק לכת עם כמות הגוון הנועז שמשלבים, ולהכניסו בפריטים אחדים – כורסה לאירוח, כסא משרדי, כד מרכזי או שטיח מסדרון, הנוכחות שלהם תורגש, והם יכניסו נגיעה אישית.

אווריריות גבית: אפשר ליצור קלילות במשרד בעזרת כיסא מנהלים – שמשענת הגב שלו עשויה לפי צו האופנה מבדי רשת קלילים ויוצרת מסך שקוף למחצה בין העובדים לבין הסביבה, תורמת למרחב אווריריות גם אם הכיסא אינו בשימוש ברגע נתון.

קצת רוח: גישת הפנג שווי הסינית מעניקה טיפים להצלחת עיצוב המשרד, ומציעה למקם את שולחן הכתיבה כך שניתן יהיה לצפות ממנו אל הדלת – תחת גישה שעמדת צפייה היא מוצא טוב להצלחה, לראייה קדימה ולהתפתחות. נסו שלא לשבת עם הגב לדלת או לכל מרחב אחר במשרד בו מתקיימת התרחשות, על מנת לאפשר שליטה.